Foodbag, de toonaangevende leverancier van Belgische maaltijdboxen, kijkt terug op een opmerkelijk succesvol jaar, waarin de verkoop van veggie- en vegan gerechten in maart een indrukwekkende groei van 21% liet zien. De groei toont het succes aan van het groter wordende aanbod vegetarische gerechten, die steeds meer Belgische consumenten verleiden.

Volgens een studie uitgevoerd door iVOX op verzoek van het Ethisch Vegetarisch Alternatief (EVA), dat de VeggieChallenge organiseert, eet 1 op de 3 Belgen minstens wekelijks vegetarisch. Het aantal mensen dat dagelijks vlees en vis consumeert, vertoont een daling. De trend van flexitarisme, waarbij mensen minstens één dag per week vegetarisch eten, blijft ook groeien. In 2020 deed 25% van de Belgen dit, terwijl het in 2016 slechts 13% was. Deze evolutie bevestigt de veranderende eetgewoonten van de Belgische bevolking.

En dat is ook wat maaltijdboxleverancier Foodbag stimuleert: evenwichtig en gevarieerd eten. De op-en-top Belgische maaltijdbox zit vol seizoensgebonden, verse, duurzame producten van eigen bodem. Elke week heb je als klant de keuze uit 35 gerechten, waarvan acht vegetarische en drie veganistische opties. De Foodbagchefs rekenen per maaltijd en per persoon zo’n 150 gram vlees en maar liefst 200 gram groenten. En ook de kant-en-klare maaltijden bestaan voor minstens 40% uit groenten. Dit jaar doet Foodbag extra inspanningen om van 2 vegetarische kant-en-klare maaltijden naar 3 te groeien. 

Klassiekers scoren het best

20% van de totale verkoop in 2023 bestond uit vegetarische en veganistische recepten. Foodbag merkt hierbij op dat vooral klassieke favorieten in een vegetarisch jasje, zoals veggie witte pens met appelmoes en patatjes, en chili sin carne, goed blijven presteren.

90% groenten van Belgische bodem

Door de voortdurende uitbreiding van lokale leveranciers en organisaties, zoals BelOrta, kan Foodbag vanaf dit jaar met zekerheid vaststellen dat 90% van zijn groenten van Belgische bodem komen. Ook wanneer ze uit het buitenland komen, ligt de nadruk de groenten zo dicht mogelijk bij de grens te sourcen. Deze nauwe samenwerkingen versterken de focus op lokale en seizoensgebonden groenten.

Belorta Magazine 120

Innovatief Beloningsprogramma: Proef eens Veggie Puntensysteem

Dit jaar introduceert Foodbag het "Proef eens Veggie" puntensysteem. Klanten worden beloond met 5 extra punten bij elk gekozen veggie- of vegan gerecht gedurende de maand maart. Deze punten kunnen worden ingewisseld voor aantrekkelijke kortingen of trendy keuken accessoires van Belgische makelij. Het beloningsprogramma omvat zelfs de kant-en-klare gerechten met een veggielabel, waardoor klanten extra gestimuleerd worden om de wereld van plantaardig eten te verkennen.

A1mjv000000hoynmag Original

Uitbreiding Partnerschappen

Als onderdeel van hun voortdurende inzet voor diversiteit kondigt Foodbag ook nieuwe samenwerkingen aan met veggie/vegan producenten. Las Vegan (winnaar V-label Award) voegt zich bij bestaande partners zoals Greenway, Bonmush, De Volle Maan, Qinti… Deze samenwerkingen vertegenwoordigen een belangrijke stap om het aanbod van hoogwaardige veggie en vegan producten verder uit te breiden en tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar duurzame voedingskeuzes.

Dankzij onze vruchtbare samenwerking met Foodbag bereiken we gericht de liefhebbers van vegan en duurzame Belgische producten. Onze sauzen hebben niet alleen meer zichtbaarheid gekregen, maar ook een aanzienlijke verkoopstijging laten zien. Met 30% van de totale verkoop vorig jaar via Foodbag, heeft deze samenwerking het succes van onze start-up bepaald.
Mathieu Baert, Co-founder van Las Vegan

Samenwerking met Topkok: Karola’s Kitchen

Ter versterking van de ‘Proef eens veggie’ heeft Foodbag een samenwerking aangegaan met de gerenommeerde kok achter Karola’s Kitchen, Karolien Olaerts. Haar smaakvolle vegetarische kookstijl komt tot uiting in vier exclusieve recepten die beschikbaar zijn bij Foodbag in maart. Deze gerechten zullen ook verschijnen in haar nieuwste kookboek dat eind maart wordt gelanceerd, waardoor klanten de kans krijgen om niet alleen de smaak, maar ook de expertise van Karola’s Kitchen te ervaren. 

A1mjv000000gcg5mam Original

Recept: Geroosterde bloemkool met couscous en tahin

Ingrediënten voor 4p:

  • 2x rode ui

  • 2x knoflookteentjes

  • 2x citroen

  • 1x bloemkool

  • 400g bio kikkererwten 

  • 320g couscous

  • 100g veldsla

  • 200g selderijstengels

  • 16g vloeibare honing

  • 50g hazelnoten

  • 6g gemalen komijn

  • 50g tahini

  • Chilivlokken

  • Kaneelpoeder

  • Oregano

  • Olijfolie

  • Bakpapier

  • Zout en zwarte peper

Bereidingswijze:

  1. Verwarm de oven voor op 180°C en bedek een bakplaat met bakpapier.

  2. Snijd de bloemkool in roosjes en de ui in partjes. Schik op de bakplaat, samen met de kikkererwten (uitgelekt) en pers de knoflook erbij. Hussel door elkaar met olijfolie, zout, zwarte peper, de komijn, oregano en optioneel kaneel en chilivlokken. Rooster 30 min. in de oven.

  3. Hak de hazelnoten grof en rooster de laatste 10 min. bij de bloemkool op de bakplaat.

  4. Snijd de selder in heel dunne plakjes. Schep om met 1/2 el citroensap per persoon en laat marineren.

  5. Breng 150 ml water per persoon aan de kook. Overgiet de couscous met het water en laat afgedekt 10 min. rusten. Maak vervolgens de korrels los met een vork en breng op smaak met olijfolie, zout en zwarte peper.

  6. Meng 1 el citroensap per persoon, de tahin, honing, 1 el water per persoon, zout en zwarte peper.

  7. Werk de geroosterde groenten af met de frisse selder, veldsla, hazelnoten en het sausje. Schep om en serveer met de couscous. Smakelijk!

Met deze innovatieve initiatieven en sterke partnerschappen bevestigt Foodbag haar missie om de Belg beter en gevarieerder te leren eten. Het bedrijf roept consumenten op om de ‘Proef eens veggie’ te omarmen en samen te werken aan een gezondere en duurzamere toekomst. Hun slogan is dan ook niet voor niets: Belgisch. Bewust. Beloofd.

PRAKTISCH

De verschillende veggie- en vegan geïnspireerde acties lopen van donderdag 29 februari, met een eerste levering tussen vrijdag 1 maart en maandag 4 maart, tot en met donderdag 28 maart. 

Over Foodbag

De Foodbag-chefs stellen elke week 35 verse en gevarieerde gerechten voor, waar jij er drie, vier, vijf of zes uitpikt en zo je eigen, persoonlijke maaltijdbox samenstelt. Je kiest voor (een mix van) vegetarische, originele, kindvriendelijk, snelle, Sandra Bekkari-proof of kant-en-klare gerechten. Dankzij de praktische en eenvoudige receptenkaarten tover je in no-time een heerlijke maaltijd op tafel. Optioneel vul je je Foodbag aan met extra’s zoals een aperobox, fruitmand, soep of granola. Een abonnement is niet verplicht en je kan per gerecht kiezen voor hoeveel personen je het wilt bestellen. Foodbag wordt gekoeld aan je voordeur geleverd op één van de vier leverdagen, door eigen goedlachse bezorgers. Om de maaltijdboxen aan je voordeur te krijgen, schakelen ze voornamelijk vijftigplussers en gepensioneerden in. Hun distributiedienst bestaat uit 100 eigen chauffeurs en 150 inpakkers. In juni 2019 fusioneerde Foodbag met Smartmat. In 2021 nam Foodbag de kookbox 15gram over, daarmee is Smartmat het grootste Belgische fresh food e-commerce bedrijf. In 2022 kondigde Colruyt Group zijn participatie aan in Smartmat NV. Meer weten? Ambassadeur en Foodbag chef Sandra Bekkari neemt je in deze video mee achter de schermen: https://www.youtube.com/watch?v=3xv3YeV6NkE