In de aanloop naar de start van het nieuwe schooljaar, nemen consumenten opnieuw hun routine op en streven ze naar gebruiksgemak en efficiëntie voor hun wekelijkse aankopen. Voor veel mensen is september vaak een hectische periode door de herstart van eigen werk, naast de school en andere vrijetijdsbestedingen van hun kinderen waarmee ze in de planning rekening moeten houden. Ze doen daarom vaker een beroep op de afhaling van hun wekelijkse boodschappen of kiezen voor maaltijdboxen om hun leven makkelijker te organiseren. Bij Collect&Go bevestigen ze die trend.

Niet enkel meer klanten vinden de weg naar Collect&Go, ook het aantal bestellingen stijgt elk jaar in deze periode. Van augustus naar september zien we het aantal online bestellingen toenemen met zo’n 15%.
Tom De Prater, verantwoordelijke Collect&Go

Combinatie van twee diensten op eenzelfde plaats: tijdbesparend, duurzaam en gemakkelijk

In februari 2022, kondigde Colruyt Group zijn participatie aan in Smartmat NV, een belangrijke Belgische speler in de online voedingsmarkt en vooral gespecialiseerd in de samenstelling en levering van maaltijdboxen onder de merknaam Foodbag.  “De maaltijdboxen van Foodbag zijn op en top Belgisch. Samen met lokale partners zorgen we ervoor dat de maaltijdboxen elke week gevuld zijn met de beste seizoensgebonden producten van eigen bodem” bevestigt Stéphane Ronse, CEO bij Smartmat NV. Collect&Go is de handige online boodschappendienst van Colruyt Group, waar klanten hun boodschappenlijstje doorsturen via collectandgo.be of via de app, en medewerkers de producten voor hen klaarzetten. De eerste synergieën zijn vandaag een feit.  Collect&Go-klanten kunnen nu ook Foodbag-maaltijdboxen samen met hun online boodschappen afhalen bij 100 Collect&Go-afhaalpunten op een door hun gekozen tijdstip. Met deze gecombineerde service beantwoordt Collect&Go aan de toenemende behoefte naar gebruiksgemak voor hun klanten. “Deze samenwerking met Collect&Go biedt ons niet alleen een extra kanaal om maaltijdboxen aan de klanten aan te bieden en in te spelen op de voorkeur van de klant. De gebundelde levering van onze maaltijdboxen op één en dezelfde plaats, is ook duurzamer” legt Stéphane Ronse uit.

Deze samenwerking met Collect&Go biedt ons niet alleen een extra kanaal om maaltijdboxen aan de klanten aan te bieden en in te spelen op de voorkeur van de klant. De gebundelde levering van onze maaltijdboxen op één en dezelfde plaats, is ook duurzamer.
Stéphane Ronse, CEO Smartmat NV

Aandacht voor gezonde aankopen

De bestellingen tijdens de vakantiemaanden maken aan het einde van de zomer weer plaats voor meer routine, gezonde en schoolgerichte aankopen.  Met de start van het nieuwe schooljaar in ‘t vooruitzicht nemen de bestellingen van (gezonde) snacks, en de laatste jaren zeker ook fruit en groenten, fors toe.

Ook bij Foodbag ligt de focus op gezonde en gevarieerde maaltijden. De maaltijdbox werkt met de allerbeste en seizoensgebonden ingrediënten van Belgische oorsprong. De Foodbag-chefs stellen elke week 35 gezonde en gevarieerde gerechten voor. Er is keuze tussen snelle, kindvriendelijke, originele, vegetarische, vegan, Sanaproof en zelfs 9 vers bereide kant-en-klare gerechten. De maaltijdbox kan ook uitgebreid worden met extra’s voor ontbijt, lunch of tussendoortjes, zoals een fruitmand, salades, granola, soep, brood, verse sapjes, ontbijtbox en een aperobox.

Uitbreiding klantgericht aanbod

Collect&Go opende eerder dit jaar al afhaalpunten in Brussel centrum, aangepast aan de noden van de stadsklant, en breidt ook zijn aanhuisleveringsdienst steeds verder uit. Klanten kunnen vandaag dus kiezen om hun boodschappen op te halen in een afhaalpunt vlakbij of ze aan huis te laten leveren. Door het voor de klant vanaf nu ook mogelijk te maken Foodbag-maaltijdboxen af te halen in 100 Collect&Go-afhaalpunten, zet Collect&Go een nieuwe stap in een klantgericht aanbod op de Belgische online voedingsmarkt. 

Over Foodbag

De Foodbag-chefs stellen elke week 35 verse en gevarieerde gerechten voor, waar jij er drie, vier, vijf of zes uitpikt en zo je eigen, persoonlijke maaltijdbox samenstelt. Je kiest voor (een mix van) vegetarische, originele, kindvriendelijk, snelle, Sandra Bekkari-proof of kant-en-klare gerechten. Dankzij de praktische en eenvoudige receptenkaarten tover je in no-time een heerlijke maaltijd op tafel. Optioneel vul je je Foodbag aan met extra’s zoals een aperobox, fruitmand, soep of granola. Een abonnement is niet verplicht en je kan per gerecht kiezen voor hoeveel personen je het wilt bestellen. Foodbag wordt gekoeld aan je voordeur geleverd op één van de vier leverdagen, door eigen goedlachse bezorgers. Om de maaltijdboxen aan je voordeur te krijgen, schakelen ze voornamelijk vijftigplussers en gepensioneerden in. Hun distributiedienst bestaat uit 100 eigen chauffeurs en 150 inpakkers. In juni 2019 fusioneerde Foodbag met Smartmat. In 2021 nam Foodbag de kookbox 15gram over, daarmee is Smartmat het grootste Belgische fresh food e-commerce bedrijf. In 2022 kondigde Colruyt Group zijn participatie aan in Smartmat NV. Meer weten? Ambassadeur en Foodbag chef Sandra Bekkari neemt je in deze video mee achter de schermen: https://www.youtube.com/watch?v=3xv3YeV6NkE