De Belgische maaltijdboxleverancier Foodbag, dat wekelijks 12.000 maaltijdboxen met lokale producten levert in heel België, breidt zijn service verder uit om klanten nog meer flexibiliteit te bieden. In samenwerking met de start-up Sfinx Inside introduceert Foodbag een pilootproject in Antwerpen om leveringen met slimme sloten te testen, waardoor klanten niet meer thuis hoeven te zijn om hun maaltijdbox te ontvangen.

In de VS is ‘In-Home Delivery’ al langer bekend. Amazon biedt zijn klanten de mogelijkheid aan om via zijn service ‘Key’ bezorgers rechtstreeks toegang te geven tot voorbij hun voordeur. Hierdoor belanden minder pakjes op de stoep, raken ze minder beschadigd of worden ze minder gestolen. Je kunt bij sommige supermarkten zelfs jouw boodschappen tot in de frigo laten leveren. Foodbag kiest voor een light-versie: de Foodbag bezorger brengt de maaltijdbox tot net voorbij jouw voordeur.

Bezorgersmartlockfrclose

Eerste in Europa

Met 'In-Home Delivery' zet Foodbag een nieuwe standaard in de voedings- en e-commerce sector in Europa. In samenwerking met Sfinx Inside, die de technologische koppeling verzorgt tussen het slimme slot en de software (Dropon) van Foodbag, wordt de maaltijdbox rechtstreeks achter de voordeur afgezet door de Foodbag bezorger, dankzij een unieke digitale sleutel die slechts eenmaal geldig is voor een bepaalde tijdsduur. Omdat veiligheid een hoge prioriteit is voor Foodbag, worden de bezorgers extra opgeleid om met deze nieuwe technologie om te gaan.

Innovatie is één van de pijlers van Foodbag. Vooral op het gebied van service streven we constant naar verbetering. Dankzij slimme sloten moeten klanten niet meer thuis zijn als er wordt geleverd.
Gustave Lorré - Project manager bij Foodbag

Foodbag klanten worden extra gestimuleerd deze dienst uit te proberen, door een korting van 60% op de aankoop van een Nuki.io slimme slot (winkelwaarde: €268, via Foodbag: €99). Hiermee kunnen klanten eenvoudig hun voordeur upgraden zonder te schroeven en deze vervolgens verbinden met de Sfinx Inside-software. 

Duurzaamheid via slimme sloten

Stéphane Ronse, oprichter van Foodbag, benadrukt het belang van flexibiliteit voor consumenten en ziet 'In-Home Delivery' als de volgende logische stap: "Ik ben er absoluut van overtuigd dat dit een systeem is dat elke Belg op zijn deur zou moeten hebben. Het vergemakkelijkt het ontvangen van uw online aankopen."

Klanten kunnen nu al kiezen tussen een levering aan huis, met een keuze uit drie levertijden, of een Collect&Go afhaalpunt. Naar de toekomst toe kan dit uitgebreid worden naar zelfs pakjesautomaten. “Consumenten moeten op basis van hun agenda flexibel kunnen wisselen tussen verschillende manieren om hun box te ontvangen”, aldus Stéphane Ronse, “Niet meer fysiek thuis moeten zijn, is hierbij de volgende stap.”

Elke Belg zou een slim slot moeten hebben. Je hoeft nooit meer thuis te zijn voor online aankopen.
Stéphane Ronse, oprichter van Foodbag
Via Sfinx Inside kan je om het even welk slim slot connecteren en kan je zelfs diensten combineren zoals poetshulp, pakketleveringen, thuiszorg...
Mathijs Degryse, Mede-oprichter van Sfinx Inside

De implementatie van slimme sloten zal niet alleen de efficiëntie van maaltijdboxdistributie verbeteren, maar ook duurzame voordelen bieden door geoptimaliseerde routeplanning. Hierdoor kunnen de bezorgvoertuigen voornamelijk rijden wanneer er weinig verkeer is, wat het al overvolle last-mile-verkeer ontlast.

Levering in de frigo

Als het experiment in Antwerpen succesvol blijkt, overweegt Foodbag verdere uitbreiding in België, met mogelijke toekomstige leveringen zelfs tot in de koelkast van de klant. 

Voor meer informatie over het pilootproject en om deel te nemen als tester, kunt u terecht op de Foodbag-website.

Over Sfinx Inside

Sfinx Inside is een start-up die een slim toegangsbeheerplatform heeft ontwikkeld. Met hun hardware-onafhankelijk softwareplatform kunnen ze met verschillende toegangssystemen communiceren. Denk maar aan slimme sloten die handige diensten zoals maaltijdboxen en boodschappen of noodzakelijke diensten zoals dringende hulpverlening toegang geven tot de woning. Ontdek meer over de Sfinx Inside oplossing via de explainer video of via www.sfinxinside.com

Over Foodbag

De Foodbag-chefs stellen elke week 35 verse en gevarieerde gerechten voor, waar jij er drie, vier, vijf of zes uitpikt en zo je eigen, persoonlijke maaltijdbox samenstelt. Je kiest voor (een mix van) vegetarische, originele, kindvriendelijk, snelle, Sandra Bekkari-proof of kant-en-klare gerechten. Dankzij de praktische en eenvoudige receptenkaarten tover je in no-time een heerlijke maaltijd op tafel. Optioneel vul je je Foodbag aan met extra’s zoals een aperobox, fruitmand, soep of granola. Een abonnement is niet verplicht en je kan per gerecht kiezen voor hoeveel personen je het wilt bestellen. Foodbag wordt gekoeld aan je voordeur geleverd op één van de vier leverdagen, door eigen goedlachse bezorgers. Om de maaltijdboxen aan je voordeur te krijgen, schakelen ze voornamelijk vijftigplussers en gepensioneerden in. Hun distributiedienst bestaat uit 100 eigen chauffeurs en 150 inpakkers. In juni 2019 fusioneerde Foodbag met Smartmat. In 2021 nam Foodbag de kookbox 15gram over, daarmee is Smartmat het grootste Belgische fresh food e-commerce bedrijf. In 2022 kondigde Colruyt Group zijn participatie aan in Smartmat NV. Meer weten? Ambassadeur en Foodbag chef Sandra Bekkari neemt je in deze video mee achter de schermen: https://www.youtube.com/watch?v=3xv3YeV6NkE